Adtraction

fredag 4 augusti 2017

Glöm pension vid 65 ?

 Innehåller reklam och annonslänkar.

Jo, jag vet att Aftonbladet knappast är en kvalitetstidning. Men, varför nedlåter de sig till att sprida osanning om pension? Förvisso har de rätt i att dagens pensionssystem inte är finansierat på ett långsiktigt hållbart vis, speciellt inte när det tycks som att hela omvärlden ska få frikort in i systemet.

Fake news från Aftonbladet.

Däremot drar de fullkomligt felaktiga, och direkt vilseledande, slutsatser kring problematiken. Det finns något som heter eget ansvar, och det tycks våra politiker och media ständigt förminska vikten av. Faktum är att ingen arbetandes person i dagens Sverige behöver bli fattigpensionär. Det är enbart en fråga om vilka val du gör tidigt i livet, vilka prioriteringar du gör. Den som tidigt sätter av pengar för framtiden och kan dra nytta av ränta- på räntaeffekten har inget att frukta, och kan snarare gå i pension då hen behagar. Per H Börjesson illustrerar de enkla åtgärder du behöver göra i sin senaste bok.

Det hade underlättat om våra politiker lade in ekonomi i skolan. Så att alla tidigt fick lära sig grundläggande och självklara färdigheter. Men, kanske är det som så att politikerna är rädda för att göra just det, eftersom folket skulle bli mer bildat och därmed betydligt svårare att vilseleda på det vis som nu sker.
-----------------------------

6 kommentarer :

  1. Som du säger. Det är ens egna prioriteringar som avgör när man kan gå i pension! Slösar man sig igenom livet så blir det med största sannolikhet inte så lätt att gå i pension vid 65. Men sätter man av en liten/stor summa varje månad? Så borde chansen att kunna gå vid 65 vara mycket större!

    SvaraRadera
  2. Om folk bara lärde sig grunderna och verkligen ville bygga något på sikt kunde många ha råd med tidig pension. I alla fall på deltid. Men de flesta verkar satsa på carpe diem mer än morgondagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittat in på min blogg. Mvh

      Radera
  3. Fick ett brev från fora där dom meddelade att dom nu skulle ändra garantinivån på tjänstepensionen till 85% från tidigare 100%, allt bara för att dom ska kunna göra bättre placeringar i lågräntemiljön som ger mig bättre avkastning...... phaen trot! 🤔
    När det gäller den allmänna pensionen och PPM så består 16% av mitt pensionskapital av PPM pengarna, lite mycket med tanke på att det är 2,5% av pensionspengarna som går dit och jag inte spöar Peter Lynch i placeringar kan jag tycka.... 🤔
    Nån som kan förklara det hyfsat enkelt?
    Det är nog phaen klokt att spara minst 10% av lönen med hos Wallenberg, qviberg & co för en dräglig ålderdom......
    Mvh snickar'n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den andel du nämner på 16% är nog inte helt ovanlig, skulle jag gissa. Den allmänna pensionens sötebrödsdagar är över i Sverige. Det är i princip konsekvensen av det brutala slag mot pensionerna som Göran Persson (S) utdelade under 90-talet, för att få rätsida på Sverige efter decenniers vanstyre av ekonomin.

      Det nuvarande pensionssystemet skapades under en tid då den förväntade livslängden var betydligt lägre än nu, dvs pengarna måste räcka betydligt längre nu. Sveriges ekonomiska utveckling, som styr pensioner, har inte heller varit fantastisk över tid. Just nu ser vi även att BNP per capita faller allt längre ned i jämförelse med omvärlden (bidragsinvandring).

      Ett stort problem med dagens pensionssystem är att det omges
      av regelverk som tvingar fram att pengarna till stor del investeras i obligationer, oavsett om avkastningen är negativ. Detta hävdar regelmakarna/politiker minskar risken, sjukt nog. Lägg därför mycket aktier i eget sparande, för att kompensera.

      Radera
    2. Jodå, visst har jag en del kapital på börsen med vilket än så länge varit en trevlig erfarenhet,,
      Började spara 2010 istället för att amortera då räntorna varit låga och belåningen under 50% av värdet på kåken vilket nog varit klokt än så länge,, 😉
      Min tanke är att utdelningarna ska motsvara skillnaden om jag går i pension vid 62 mot 65, som jag ser det då är det då mitt val om jag fortsätter löneslava eller ägnar mig åt att jobba hemma istället, för jobba lär jag nog behöva göra för att hålla nerverna i styr...... 😎

      Radera