Adtraction

tisdag 24 december 2019

Reklamation?

Såhär i jultider kom jag just att tänka på misslyckade inköp. Faktum är att de som ger ut dataspel, och deras återförsäljare, knappast tillhör företagen som är berömda för sin goda etik. Framförallt tänker jag då på globala amerikanska jättar, som drabbats av sådan hybris så att det är regelmässigt som så att ledningen har beordrat personalen att pissa på kunderna. Sony Interactive Entertainment (PS4 ) är ett bra exempel på där praktarslen styr verksamheten. Det är bara en tidsfråga innan den typen av företag och spelplattformar försvinner från marknaden, de saknar existensberättigande.

För några år sedan fick min ena son en födelsedagspresent i form av spelet Overwatch.

Klassiskt skitspel från skitföretaget Blizzard Entertainment.

Den som köpte spelet hade inte så bra koll på dataspel, vilket är förståeligt. På framsidan av spelet stod det "internet and playstation required to play". Det visade sig att det betyder att det inte räcker med ett förhållandevis dyrt inköpspris. För att ens kunna spela så måste man dessutom betala en ganska hög månatlig kostnad. Aldrig i helvete att en sådan produkt kommer in i mitt hus konstaterade jag lugnt. Döm av min förvåning när det visade sig att Webbhallen vägrade återköpa produkten, med hänvisning till att digitala produkter har andra regler. Ingenstans i butiken upplyste Webbhallen om detta, eller om prismodellen för spel med prenumeration, för det skulle kunden veta ändå enligt personalen. Behöver jag tillägga att detta var sista gången min familj köper något spel av Webbhallen?  Jag gick hem och borrade omsorgsfullt hål i spelet för att säkerställa att det aldrig kunde nyttjas, sedan åkte skiten i papperskorgen.

Ett annat exempel på problem med dataspel är att min minderårige son lyckades handla med mitt kreditkort via Playstation för ett antal tusen kronor under en enskild dag. Sony vägrade att häva köpen när jag pratade med supporten, de menade att de hade lagen helt på sin sida. Först vände jag mig till Konsumentverket, vilket enbart var slöseri med min tid. Efter att ha pratat med familjens jurist så gjordes istället en anmälan till ARN. Det gjorde faktiskt susen och Sony vek sig direkt och hela summan återbetalades. Behöver jag tillägga att kreditkorten nu har avregistrerats helt från PS4? Oavsett vad Sony säger om säkerhet, funktioner och liknande så kommer jag aldrig acceptera anslutning av betalmedel dit igen, aldrig.

Har du drabbats av liknande problem någon gång?

4 kommentarer:

  1. Mycket onödigt jobb och tid istället för att bara sälja spelet på blocket och köpa aktier för pengarna. Inget fel på Webbhallen och Playstation Network (Sony) utan det är så det spelas nu för tiden.

    /Sharktank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har vi nog olika åsikt.
      De butiker som inte förstår att butiksdöden är här, de förtjänar att dö. Webhallen är ett prima exempel på det. Kunder bör behandlas med respekt och när ett problem har uppstått då löser man det på et bra sätt, behandlar kunden värdigt.
      Sony Playstation är i mitt tycke otroligt oanvändarvänligt och de bemöter kunder som skit. Det kommer garanterat ett bättre sätt att distribuera spel framöver, redan påväg. Spel där kostnaden blir obegränsad (prenumeration) kommer garanterat aldrig komma in i mitt hus.
      Tack för kommentaren och God jul.

      Radera
  2. Det är gammal praxis för oss äldre gamers att aldrig ha ett kreditkort kopplat hos Sony. Främst för att de har haft några läckor där kortnummer läckt ut på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ante mig. Deras plattform känns i mycket fullkomligt idiotisk, kombinera sedan det med en extremt unken kundsyn så deras säkerhet litar jag inte heller på idag.
      Tack för kommentaren och God Jul.

      Radera