Adtraction

torsdag 24 juni 2021

Avanza läcker uppgifter om kunder

Det var inte länge sedan Avanza figurerade i media i samband med att de hade låtit kunders inloggingsid finnas offentligt tillgängliga via internet. Man skulle därmed kunna tro att högsta ledningen i banken har lärt sig någonting kring IT-säkerhet och det här med prioriteringar, men icke. Dagen innan midsommar passar Avanza således på att brisera en bomb om läckage av kunduppgifter till Facebook. De sistnämnda är som bekant den läskigaste av alla giftormar, när det kommer till insamling och hantering av känslig persondata och bristande respekt för allt av vad detta innebär. 

 " Integritetsskyddsmyndigheten IMY, tidigare Datainspektionen, inleder granskningar av Avanza och Länsförsäkringar efter att personuppgifter över längre tid förts över till Facebook. Det framgår av ett pressmeddelande.


Det är Avanza och ett antal av Länsförsäkringars olika bolag som själva rapporterat in detta, vilket utgör ett potentiellt brott mot dataskyddsförordningen, GDPR. IMY agerar på detta genom att påbörja en granskning av det som inträffat.

I alla verksamheter som hanterar personuppgifter är det viktigt att ha kontroll på hur personuppgifter hanteras och om det finns stöd för behandlingen, inte minst ifall uppgifter förs över till tredje land. Nu vill vi bland annat ta reda på vilka tekniska och organisatoriska åtgärder som bolagen använder för att säkerställa en korrekt behandling av personuppgifter..."


Hur länge har detta pågått?

Varför har det ens kommit sig som så att Facebook kommer i närheten av dessa uppgifter? Är detta sedvanlig praxis inom banken och ifrågasätts därmed aldrig?

Vilka uppgifter har spridits? 

Finns det inte ens någon kompetent avdelning med ansvar för regelefterlevnad inom banken? 

Många frågor, få svar från bankens sida. Det enda som framgår med största möjliga tydlighet är att Avanza inte är ett företag med respekt för sina kunder och deras uppgifter. Det syns ju även i termer av allt mer eftersatt kundservice och fokuset på sminkmässiga, dyra och ytliga IT-projekt. Ökad volym är tydligen det enda vd kompenseras efter? Det är mer än bisarrt att de skickar vidare känslig data till externa parter. Vem vet vad Facebook i sin tur har nyttjat detta till och vilka tredje parter som har kommit över uppgifter om kunder? Vad händer nästa gång?

7 kommentarer:

  1. Det blir säkert böter, så får man hoppas att de inte gör om det. Problemet med att bötfälla företag är att det inte riktigt gör susen, så kanske ett kortare fängelsestraff för ansvarig person?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hagströmmer drev ju inte HQ Bank direkt briljant, och det slutade med dikeskörning som skyldes på enbart Mats. Nu upprepas tydligen samma vanskötsel när det kommer till vanlig ja ordning. Så ja, jag hoppas med på fängelse. För de fattar uppenbarligen inget annars.
      Tack för kommentaren.

      Radera
  2. Avanza framstår alltmer som Sveriges svar på Robinhood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de utmärker sig ofta i negativ bemärkelse numera tyvärr.
      Tack för kommentaren.

      Radera
  3. När gammelbankerna nu också har börjat börja med riktigt låga courtage, såväl i procent som i antal kronor, och AVA/NON har avvecklat sin kundtjänst till följd av överväldigande efterfrågan, finns nu bara ett riktigt bra skäl att välja AVA/NON framför gammelbankerna – bättre plattform. Och här är AVA ännu överlägset NON (IMO).
    Dock borde halvtaskiga sajter vara ett uthärdligt bekymmer för den verkliga investeraren med en sant långsiktig inställning till sina innehav, då denne ändå inte omsätter dem så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Ava skulle ha en bättre plattform håller jag inte alls med om. Det var så förr, men inte idag. Idag koncentrerar sig Ava och Nnet mest på att sminka upp designen, dvs ren skit som tillför noll och ingenting alls av värde för kunden.
      Tack för kommentaren.

      Radera
  4. OK! Ksk har fel, har bara handlat värdepapper hos Swedbank, som ju naturligtvis är den sämsta banken även i detta avseende.

    Håller med om att mycket "utveckling" är på utseende snarare än funktionalitet – rentav utseende *på bekostnad av* funktionalitet.

    Hörde att Nordea fixar källskatten på utländska innehav åt en, så att man slipper vänta i år och dar på att få tillbaka den – bara det är skäl att byta från AVA/NON. Otroligt slappt att säga att det "är för mycket jobb" att bestyra med. Kundfokus, anyone? (Iofs knappast storbankernas främsta usp heller ksk iofs...)

    Tack för svaret.

    SvaraRadera