Är det en sak som skiljer framtida börsvinnare från riktigt stora förlorare, så är det nivån på service, och viljan till service. För 25 år sedan fanns inte internet, men internet har idag revolutionerat kostnader såväl som service. Många företag av idag har ännu inte fattat att det inte funkar med usel service, att du då slås ut eftersom rykten sprids på sekunder, till väldigt många. Vill du sabotera varumärket så går det oerhört fort idag. Dinosaurier som Telia har inte en chans idag.
Nyss ringde Telia mig, angående en felanmälan, och efter en stund rann sinnet helt på mig. Tjejen förklarade lugnt och sakligt att jag borde köpa en ny dator, som inte är platt utan som därmed kan kopplas in direkt till deras kontakt för att jag skulle felsöka deras nät. För "de tvivlade på" att problemen hade med dem att göra. De tvivlade på att ett problem ens förelåg. Och att skicka ut en tekniker skulle kosta pengar, bli dyrt. Och innan jag gjort detta, så hade hon inte rätten att felanmäla till en tekniker enligt Transits interna nya regler.
Notera att det sitter fler kvinnor än män i styrelsen för Svenska Stadsnät Transit AB. Bra att veta i dessa tider, då tomtarna dansar på loftet och vissa förutsätter att könet avgör allt. Och förresten, jag glömde att Telia anser att kunden alltid bör sitta i telefonkö i minst 30 minuter för att, om man har tur, få kontakt med "supporten". Vem vet, de kanske också tycker det räcker med att även konstatera : "vi var naiva"...?
Det är ungefär då man kastar sig på blankningsknappen, och skriver ned i sitt regelverk att aldrig gå lång Telia, oavsett pris. För kom ihåg, i alla situationer ligger en möjlighet.
*Nej, jag har inte gjort mig skyldig till misstag 1a, alltså "revenge trading". Utan bara noterat sakligt. I övrigt är långa trenden skarpt nedåt i Telia, precis som det bör vara med det bolaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar