Innehåller reklam och annonslänkar.
Philip Fisher brukade tala om den så kallade "scuttlebut method":
" ..finding out what is really going on in companies by asking customers, suppliers and competitors. Information that comes from the company is either inside, self-serving or both. Sure you need to read and analyse accounts but real information – stuff you dredge up on your own creates an edge. .. "
Det där kan vara ganska användbart, även om det inte behöver vara så komplicerat. Det kan också vara högst användbart när man ska konsumera. Är det en leverantör eller ett företag man ens bör befatta sig med, för att undvika eventuella problem? Är det en motpart man bör ge sitt förtroende, eller finns det uppenbara varningstecken att beakta? Inte minst alla borgerliga väljare vet vad ett sviket förtroende innebär...
För att ta ett exempel, så bytte jag nyligen kreditkort. Ikano Bank införde i år regeln att utbetalning av Preems kortbonus inte längre sker direkt till kortet. De motiverade detta skriftligen:
"...Bonus under 500kr kommer per automatik på check därför att vi vill att kunderna ska nyttja dessa på våra bemannade stationer mot drivmedel och/eller kioskvaror såsom vårt Mastercard är utformat för. I ett fysiskt bemötande med våra bemannade stationer får vi en bättre kundkontakt och därför lättare för förändring/förbättringar hos oss bland annat. ..."
Här talar vi alltså om en bank som fattar beslut om att tvinga kunderna till butiken, för att skapa bättre kundkontakt. Detta samtidigt som närmsta bemannad mack ligger åtskilliga mil bort för många, även i storstäderna. Tvinga kunderna att konsumera deras produkter?...Sug på den. Det måste till en svensk bank för att fatta så pass korkade beslut. Det ska tilläggas att den ansvarige, Nordnets före detta vd, nyligen fick sluta på Ikano Bank. Troligen av familjeskäl?
Brukar du beakta scuttlebut innan du köper något?
Bara för sakens skull: Man kan maila kundtjänst och få bonusen som tillgodo på sitt Preem Mastercard. Det gör jag varje gång.
SvaraRaderaEtt företag som inriktar sig på att skapa onödigt arbete för sina kunder ska inte ha några kunder. Det är sådan kundförakt så att det lyser om det. Det finns ingen anledning att låta sig spottas på av Ikano Bank, när bättre alternativ ligger ett klick bort. Mvh
RaderaJag håller med om att det inte är rätt sätt att bedriva verksamhet på, men jag har inte lyckats hitta något kort med bättre villkor för min ganska sparsamma konsumtion. Ett förhandsskrivet mail där jag bara ändrar kupongens referensnummer kan jag stå ut med.
RaderaJag reser oerhört sällan, annars har jag förstått att något av flygbolagens kort ska vara förmånligare om det behovet funnits.
Vad är ett bättre alternativ då? Håller på att gå bort mig i djungeln nämligen. . .
Radera//bushcrafting
Ja, det beror ju bland annat på vad du värderar och hur du nyttjar kortet. Mvh
Radera