Adtraction

söndag 16 december 2018

Ökade marginaler

Innehåller reklam och annonslänkar.

Bättre sent än aldrig. Äntligen har jag hunnit uppdatera mig och mina siffror på Paradox, efter de positiva förändringar som skett sista tiden för branschen. Vi ser nu en trend med försvagade positioner för distributörerna av spelen, och här finns mycket att ta av givet tidigare missförhållanden (70/30 modellen). Det här är tämligen betydelsefullt för utvecklarnas marginaler. Under 2017 kom t.ex. 76 procent av intäkterna för Paradox från Steam enligt årsredovisningen.

" (Direkt) Gamingbolag som Paradox, THQ och Starbreeze, som säljer sina spel via den digitala plattformen Steam, fick i helgen en tidig julklapp då plattformsägaren Valve sänkte försäljningsavgiften.
Avgiftssänkningen är olika stor beroende på hur mycket ett spel säljer, men för de riktigt stora speltitlarna kan det röra sig intäktsförbättringar på 10 procent. ..
..Avgiften för att sälja ett spel på Steam har länge varit kring 30 procent av försäljningsintäkten även om procentsatsen varierat något beroende på avtal med varje enskild utvecklare. Men nu införs tre officiella avgiftsnivåer, uppgav Valve i ett pressmeddelande i helgen.
Från tidigare 70/30-fördelning för all försäljning införs nu en intäktsfördelning där 70/30 gäller när ett spel säljer för upp till 10 miljoner dollar. På all försäljning däröver upp till 50 miljoner dollar delas intäkterna 75/25 och på den del av försäljningen som överstiger 50 miljoner dollar fördelas intäkterna 80/20. De nya reglerna gäller retroaktivt för spelintäkter som genererats från den 1 oktober i år.
Intäkterna från ett spel räknas inte bara för själva grundspelet utan inkluderar även expansioner, DLC och försäljning i spelet (in-game sales).
Den nya avgiftstrappan är goda nyheter för gamingbolagens framtida intäkter. Om en titel i framtiden säljer för 20 miljoner dollar får spelutvecklaren behålla 3,5 procent mer av intäkterna än tidigare. Ett spel som genererar intäkter på 50 miljoner dollar ger cirka 6 procent mer av intäktskakan och ett 100-miljonersspel ger spelutvecklaren 10 procent mer av intäkterna än tidigare. "
Jag förmodar att prispressen ännu bara är i sin linda, det kommer mer med tiden då konkurrensen bara ökar och distributörerna tappat sitt överläge. Paradox tillhör en av de som kommer gynnas märkbart redan av ovan ändring av Steam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar