Innehåller reklam och annonslänkar.
Min relation till Fortnox börjar banne mig likna kärlek, även om det sägs att man aldrig ska gifta sig med ett portföljinnehav. Man blir nästan tårögd av så pass fina rapporter som detta bolag ständigt uppvisar. Makalös kvalitet :
![]() |
Småländsk guldhöna. |
Utöver fint resultat, så är det även trevligt att notera följande i rapporten:
" Under 2018 ökade antalet kunder som ville byta från ett konkurrerande system till Fortnox tydligt.
... Fortnox har ett högt Nöjd Kund Index (NKI) där 90 procent av kunderna är nöjda med sin lösning och supportmedarbetarnas bemötande. "
Ser ni detta svenska banker? Läs, begrunda och skäms sedan! Det är såhär långsiktigt hållbara affärer bedrivs, till skillnad från våra banker. Det är exakt såhär framgång ser ut för ett kvalitetsbolag.
Beträffande fortsatt tillväxt så ses det dels i orderstockens fina utveckling över tid, men även i följande:
" Fortnox huvudsakliga marknad utgörs av småföretag och redovisningsbyråer i Sverige. Baserat på SCB:s Företagsdatabas uppskattar Fortnox att den marknad som är relevant för företagets produkter och tjänster uppgår till nära 800 000. Totalt har 257 000 företag valt att bli kunder hos
Fortnox per den 31 december 2018. "
Utöver detta så bör det framöver finnas möjligheter att höja priset från dagens nivå, i ett senare skede. Vid sidan av fortsatt vidgat produktutbud och/eller internationalisering. Det är även trevligt att bolaget uppger att allt fler nyttjar det api Fortnox erbjuder, kunder och andra bygger in sig kring deras ekosystem av tjänster. Allt ovan sker dessutom vid sidan av en fortsatt hög innovations- och investeringstakt. Kort sagt, det ser riktigt bra ut inför framtiden.
Ska jag säga något negativt, så blir det nog att jag hade förväntat mig bättre arpu. Visst, det tickar på med en okej tillväxttakt i arpu. Men, jag vet att ni kan bättre. Jag skulle även se att bolaget blir bättre på att kommunicera kring sina långfristiga finansiella målsättningar och möjligheter framöver. För det området var bolaget mycket bättre på förr. Då avser jag alltså inte enskild analytikermassage. Varför håller man exempelvis allt högre soliditet, med tanke på återkommande intäkter, hur ser tankarna ut här?
Länk till Fortnox hos Avanza
Använder Fortnox i företaget och är supernöjd.
SvaraRaderaEnkla, avskalade och smidiga molnlösningar.
Visst finns det andra alternativ, men de har en högre inlärningströskel.
Frågan är vad som händer om Visma etc rycker upp sig och erbjuder bättre och (ännu) billigare tjänster, då kanske Fortnox framgångsresa på börsen avtar.
Men tills dess ser det onekligen ljust ut.
Såvitt jag kan bedömma så är Visma ett bolag påväg utför, inom detta område. Matchen är över. Visma var ett bolag som blev fett på kassaflöden, drog ned på innovation, blev slöa etc. Det får de nu äta upp rejält.
RaderaTack för kommentaren.