Adtraction

onsdag 16 september 2020

Extravagans

 Jag fick ett säljbrev i eposten i veckan. Eller förlåt, selektivt erbjudande menar jag.

Selektiva kostnader, nej tack.

Bara på ordet select så förstår man ju att det är meningen att man ska känna sig lite utvald. Inte så lite fint i kanten detta inte. Sorgligt nog så är det ju dock som så att den här typen av marknadsföring oftast fungerar ypperligt väl, det tilltalar folks egon. 

Men man blir ju lite nyfiken, vad är det för extravagant med detta erbjudande från Carnegie? Ingenting alls visar det sig. Samma gamla indexföljande förvaltare som vanligt, men i förfinad förpackning. Är det någonting jag lärde mig i småskolan så är det att när en aktör på finansmarknaden försöker sälja på dig någonting "exklusivt", spring då så fort du kan åt andra hållet. För finansmarknaden är egentligen en rätt banal företeelse och de som försöker framställa det på annat vis gör man bäst i att undvika. Det finns i grund och botten ingenting som är så pass enkelt som att kopiera ett förvaltningskoncept i en fond. Väldigt få fonder är unika. Det finns allt som oftast ingenting alls av faktisk exklusivitet. 

Nästa gång hoppas jag eventuella säljare gör ett betydligt mer raffinerat försök, om de nu ska övertala mig att bli kund.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar